Energi til aftensmad

At kalde det energi aftensmad er måske misvisende. For det er jo ikke her man typisk søger et “energi-boost” – tværtimod. Det er her kroppen skal næres med god afstressende mad, der kan give en optimal nattesøvn for derefter at vågne veludhvilet, og frisk til en ny dag.

Er du klar på mere DØGNRYTMEKOST? Nu har jeg fuldt det en lille uges tid og har en super god mavefornemmelse. Det er nemt at følge (reglerne er meget simple) og jeg syntes sammensætningen er lækker og tiltaler min krop, mit humør og min fordøjelse virkeligt meget!!!!… det kommer til at præge min kost fremover…

Men altså. Døgnrytme-aftensmaden:

Som altid er det vigtigt, at få en god portion Grøntsager – farverige, fiberrige, økologiske vitamin/mineralspækkede gode sunde Grøntsager. Derudover skal der en god Proteinkilde og sundt Fedt – ligesom dagens andre måltider iht Døgnrytmekosten … men…

Om aftenen er det så der sker noget nyt. Nu skal der suppleres op med Kulhydrater. Dette fordi det nu er tid til at geare ned og forberede kroppen på en god nattesøvn og det hjælper kulhydraterne til med, da de øger nervecellernes indhold af MELATONIN og SEROTONIN. De stressnedsættende transmitterstoffer der virker beroligende og afstressende på kroppen. Hjælper på en bedre nattesøvn, humøret, forbrændingen og livskvaliteten. Et eventuelt underskud kan mærkes via irritation, underskud, stress, depression, overvægt, sult og uro med flere.

Dannelsen af MELATONIN starter efter mørkets frembrud og er ekstrem lysfølsom hvor SEROTONIN produceres om dagen  – under forudsætning af, at du indtager den rette kost.

Tænk engang, at jeg skulle proklamere Kulhydrater igen. Og endda uden af have dårlig samvittighed. Kulhydrat forskrækkelsen har alligevel fået så godt tag i mig – lidt ligesom fedtforskrækkelsen gjorde det i sin tid. Det er “åbenbart” blot et spørgsmål om hvordan kosten sammensættes, så kroppen kan udnytte det optimalt.

En optimal tallerken fordeling til et aften-måltid ser således ud:

  • 1/3 Grøntsager, Frugt og Bær
  • 1/3 Kulhydrater
  • 1/6 Sundt Fedt
  • 1/6 Mager Protein

Mangler du inspiration til opskrifter der passer på denne fordeling, så tjek de andre vi har her på siden. Søger du et noget større udvalg af sunde opskrifter, så kan jeg anbefale bloggen Kiinus.dk, som jeg virkelig er glad for. Her er der virkelig virkelig mange forskellige opskrifter, primært sunde, og jeg har fået SÅ meget inspiration derindefra – og gør det stadig.

Ellers kan de fleste opskrifter/måltider jo godt laves lidt om, så de passer på ovenstående. Dog er min oplevelse at retter godt kan blive lidt kedelige/mærkelige, hvis man pludselig tilføjer en masse grøntsager der ikke var tænkt ind i retten til at starte med.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.